A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Kereskedelmi és Iparkamara a helyi vállalkozókkal együtt kezdettől fogva törekedett arra, hogy a főutca, az ott zajló kereskedelem feltételei méltóak legyenek egy megyeszékhelyhez. Ezt stratégiai kérdésnek tekinti akár a munkahelyteremtő befektetések, akár az itt élők közérzete, életminősége szempontjából.
Emiatt sok javaslatot adott, és több alkalommal kezdeményezett egyeztetést a várossal. Elhangzott: a vállalkozók maguk is készek tenni azért, hogy a főutcai kép pozitívan változzon, a főutca visszanyerje korábbi szerepét, jelentőségét, attraktivitását. Sok Miskolcot szerető, az iránt felelősséget érző helyi vállalkozás vezetője jelezte elképzeléseit, gondolatait: ezeket a szándékokat fogja össze a 2011-ben megalakult Miskolc Belvárosi Gazdaságfejlesztő Klaszter.
A klaszter menedzselésével kapcsolatos feladatainak ellátásával a BOKIK Nonprofit Szolgáltató Kft-t (mely a klaszter egyik alapító tagja) bízták meg. A cég 15 800 000 Ft pályázati támogatást nyert el az ÉMOP 1.2.1.11.2011.0025 pályázat keretében, melyhez 3 950 000 Ft önerőt biztosított a projekt megvalósításához.
A pályázati megvalósítás ideje: 2012.február 1. – 2013. szeptember 30.
Megvalósult tevékenységek a pályázat keretében:
- 5 tanulmányút: (Győr, Zakopane, Szeged, Kassa, Debrecen): egyeztetések helyi szakemberekkel,
a helyben meghatározó belvárosi vállalkozásokkal és szervezetekkel; cél: tapasztalatcsere, jó
gyakorlatok tanulmányozása;
- 3 szaktanulmány elkészíttetése (melyeket a Miskolci Egyetem Marketing Intézete készített) és
prezentálása,
A, „A Miskolc Belvárosi Gazdaságfejlesztő Klaszter stratégiája és trendelemzése” egy megvalósíthatósági tanulmány keretében, amely kiterjed a belváros helyzetének felmérésére, fejlődési trendjeinek elemzésére, a fejlesztési lehetőségek feltárására.
B, „Exkluzív termékeket árusító, kívánatos cégek megjelenése a főutcán” című tanulmány
C, „Helyi termékeket árusítási koncepciójának, működési feltételeinek kialakítása, ehhez megyei és régióbeli termékek összegyűjtése” című tanulmány elkészíttetése
- 3 önálló rendezvény megvalósítása: 2012. május, 2012. szeptember, 2013. május (fókuszban: a helyi termékek, a helyi vállalkozások; térítésmentes megjelenési lehetőség színvonalas
faházakban, a miskolci főutcán és környékén);
- A rendezvényekhez kapcsolódó promóció biztosítása (TV riportok, PR cikkek offline és online egyaránt)
- a project menedzsment szervezet felállítása, működtetése, adminisztráció
Projekten kívüli tevékenységek, akciók:
- bevásárlónap szervezése (70 főutcai üzlet részvételével), kapcsolódó promóció térítésmentes
biztosítása az akcióban részt vevő üzleteknek (plakát, online és offline megjelenés)
- kirakatverseny szervezése (15 főutcai üzlet részvételével), kapcsolódó promóció térítésmentes
biztosítása az akcióban részt vevő üzleteknek (plakát, online és offline megjelenés)
- folyamatos együttműködések kialakítása, kapcsolódás nagyobb belvárosi rendezvényekhez
(Operafesztivál, Kocsonyafesztivál, Adventi vásár, Miskolczi Vásár, Játékos VárosJárás,
Színházünnep, Borangolás); fókuszban: a helyi termékek, a helyi értékek (népművészet,
iparművészet, gasztronómia) a helyi vállalkozások; térítésmentes megjelenési lehetőség
biztosítása színvonalas faházakban, a miskolci főutcán és környékén);
- kedvezményes vásárlási lehetőség biztosítása a klasztertagoknál, az egyes rendezvényekhez
kapcsoltan: Operafesztivál, Játékos VárosJárás; (szórólap, ingyenes promóció biztosítása)
- komplex, a főutcát érintő javaslatok eljuttatása a város felé; (régóta fennálló és jelenlegi gondok,
problémák megfogalmazása, esetleges megoldási javaslatok megfogalmazásával)
- bemutatkozás különböző eseményeken, konferenciákon (pl.: Marketing Szimpózium, Miskolc;
Reklámnapok, Szeged),
- folyamatos információ annak érdekében, hogy a főutcát érintő kérdésekben a klaszter véleménye
is érzékelhető, mérvadó legyen (pl.: www.bokik.hu honlapján és hírleveleiben, Gazdasági
Iránytű magazinban),
- egységes arculati elemek tervezése (logó, matrica)
- önálló aloldal biztosítása (www.bokik.hu oldalon)
További eredmények: (melyekben a klaszternek kisebb, vagy meghatározó szerepe volt):
- 30%-os bérleti díj csökkentés az üzlethelyiségek részére (2011.),
- ingyenes hétvégi parkolási lehetőség a belvárosi (Régiposta u.) mélygarázsban (2012., 2013),
- rendeletmódosítás: több belvárosi parkolóhely kikerülése a turisztikailag frekventált besorolásból
(2012.),
- 90%-os díjkedvezmény a főutcai üzlethelyiségek előtti 4 m2-es terület bérlésére (2013. május-
augusztus),
- ingyenes hétvégi parkolási lehetőség 2 belvárosi (Régiposta u., Európa tér) mélygarázsban
(2013. május- augusztus),
- a mélygarázsokban parkolók ingyenesen utazási lehetősége a villamos főutcai szakaszán
(2013. május- augusztus),
- a bérlő előzetes bérbeadói hozzájárulás alapján, a helyiség értékét jelentősen növelő, egyébként
bérbeadóra tartozó munkát kíván a helyiség vonatkozásában elvégezni, a bérbeadó a bérlő
költségeinek legfeljebb 50 %-át (meghatározott feltételek alapján) egészben vagy részben
megtérítheti,
- meghosszabbított nyitva tartás kedvezménye (Hétköznap legalább 9-18,
szombaton és vasárnap legalább 9-13 óráig) tartó nyitva tartás teljesítése esetén: - 0,15 %.
A klaszter támogató szervezetei:
Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Kereskedelmi és Iparkamara,
Miskolci Egyetem Marketing Intézet,
Miskolci Ingatlangazdálkodó Zrt. (MIK Zrt.),
MKK Miskolci Kulturális Központ,
Miskolci Operafesztivál Nonprofit Kft.,
Miskolci Nemzeti Színház
További célok:
A klaszter működésének hosszú távú céljai között szerepel, hogy Miskolc főutcája ismét megteljen élettel, vonzóvá váljon mind a turisták, mind a helyiek számára, csökkenjen az üresen álló üzletek száma, minőségi bérlők jelenjenek meg: megálljanak a negatív folyamatok.
Főként a kereskedelem, a gazdaság oldaláról megközelítve, érdekérvényesítési lehetőségeiket segítve, a belváros fejlődésének érdekében (ide értve a közös gondolkodást, összehangolt akciókat, marketingtevékenységet, összefogást, folyamatos kommunikációt; a jelentősebb helyi rendezvényekhez, programokhoz való kapcsolódást) további együttműködések kialakítása. (helyi és országos szervezetek, helyi vállalkozások, helyi értékek képviselői).
A klaszter a továbbiakban is azt kívánja segíteni, hogy Miskolc belvárosa és főutcája olyanná váljon, amely támogatja a gazdaságfejlesztést, a befektetők vonzását, a helyi vállalkozások megerősödését, amely a belvárosban vonzza a turistákat és az itt élőket egyaránt.
Kapcsolat:
- Szarkáné Sipos Szonja
klasztermenedzser
telefon: 06-46-501-878
e-mail: sipos.szonja@bokik.hu
- Bárdos István
elnök
Miskolc Belvárosi Gazdaságfejlesztő Klaszter