Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az bokik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Elfogadom
AA

Zakopanéban járt a Miskolc Belvárosi Gazdaságfejlesztő Klaszter - beszámoló (2012. október)

A City-Partner Miskolc – Miskolc Belvárosi Gazdaságfejlesztő Klaszter második tanulmányútja 2012. október 16-18. között zajlott, az úti cél ezúttal Zakopane (Lengyelország) volt.

Az utazáson részt vett Pfliegler Péter, Miskolc alpolgármestere, a klaszter néhány támogató szervezetének képviselője (a Miskolci Egyetem Marketing Intézet, a BOKIK, és a Miskolci Kulturális Szövetség részéről), számos klasztertag, és természetesen a klaszter munkáját menedzselő BOKIK Nonprofit Szolgáltató Kft. képviselői is jelen voltak.

Hivatalos találkozók

Több hivatalos látogatás is szerepelt a programban. A résztvevők találkozhattak Zakopane polgármesterével, Janusz Majcherrel, továbbá a helyi Kereskedelmi Kamara elnökével, Elzbieta Agata Wojtowicz-zal, aki kiemelte: folyamatosan hallatják hangjukat a helyi vállalkozók és a Kamara is annak érdekében, hogy a fontosabb döntések a lehetőségek szerinti legnagyobb egyetértésben, és érdekérvényesítés mellett valósulhassanak meg. A megbeszélések célja főként a tapasztalatszerzés volt, vagyis az, hogy a résztvevők tájékozódhassanak, és megismerhessék a Zakopanéban már működő, és miskolci viszonylatban is esetlegesen megvalósítható elképzeléseket, amelyek a turizmus, a főutca, és a belváros fontosságát kívánják kiemelni. A zakopanei polgármester hangsúlyozta, hogy városuk kiemelten fontos célpontja a lengyel turizmusnak is, hiszen természeti értékekben gazdag; a téli sportok szerelmesei éppúgy megtalálhatják a kikapcsolódás örömeit, mint azok, akik más céllal (üzleti turizmus, gyógyturizmus) keresik fel a várost. A 27 000 lakosú Zakopane évente közel 2 millió turistát fogad, köztük nagyszámú belföldről érkezőt. A polgármester arról is beszámolt, hogy az 1990-es években Zakopane is nehéz helyzetben volt, turizmusa jelentősen elmaradt a jelenlegitől. Hosszú évek munkájának és az erős marketing eredményeként sikerült ezen változtatni, amelyben jelentős szerepe volt az utazási irodák, az önkormányzat, és a helyi vállalkozók összehangolt munkájának is.

A főutca, és a Gubalówka

A helyi főutca (ulice Krupówki) főleg magántulajdonban lévő üzletekből áll, tele számos, helyi jellegzetességeket árusító üzlettel (faházakkal, egyedi árusokkal), pénzváltókkal, kis boltokkal, továbbá rengeteg hangulatos, látványos, helyi specialitásokat kínáló étteremmel. Egyedülálló módon alakították ki, hasznosítják a főutcai „kapualjakat”, hiszen sok ilyen „átjárót”, lefedtek, és funkcióval töltöttek meg: luxus üzletházak, éttermek, zenés szórakozóhelyek működnek bennük. A főutca végét egy aluljáró köti össze a mindennap nyitva tartó piaccal, ahol éppúgy megvásárolhatók a helyi kézműves termékek, és gasztronómiai specialitások, mint a jellegzetes bőr, és szőrmetermékek. A piac egészen a hegy lábáig elkíséri az ide érkezőt, innen pedig egyenes út vezet a Gubalówka hegyre. A lélegzetelállító panoráma egy kötöttpályás siklóval érhető el, amely néhány perc alatt eléri a hegytetőt. Itt szintén éttermek, árusok, de bob-pálya, és persze a természetjárás lehetősége is várja a turistákat. A főutcáról már évtizedekkel ezelőtt teljesen kizárták az autóforgalmat, és a tömegközlekedést. Hosszú távon, a város szélén lévő parkolók további fejlesztésével, kiépítésével, és ingyenes belvárosi közlekedés biztosításával ösztönzik mind a helyieket, mind a turistákat a gépjárműforgalom csökkentésére.
 
A turizmus húzóágazat

A munkanélküliség szinte ismeretlen fogalom, hála a turizmusnak, és persze a helyi adottságok és lehetőségek maximális hasznosításának. A polgármester a város adottságain és helyzetén túl, a jó marketing, és a nagyobb változások előtti széleskörű piackutatás (mind a helyiek, mind a belföldi és külföldi turisták igényeit figyelembe véve) fontosságát jelölte meg a siker kulcsaként. A találkozó során Miskolc alpolgármestere, Pfliegler Péter mutatta be megyeszékhelyünk nagyobb eseményeit, terveit, és sajátosságait. A Miskolc Belvárosi Gazdaságfejlesztő Klaszter részéről Szarkáné Sipos Szonja klasztermenedzser vázolta az utazás és a klaszter célját, további terveit és tevékenységeit. Ezt követően közvetlen párbeszédre is sor kerülhetett a klasztertagok és a helyi polgármester között. A tanulmányút második napján Krakkó volt a célpont, ahol szintén alkalom nyílt a belváros megtekintésére. Az utazás harmadik napja Zakopane igazi felfedezésével telt, amelyet a napsütéses időjárás is támogatott. Összességében elmondható, hogy noha a két város teljesen eltérő adottsággal és helyzettel bír, a látogatás jó alkalom volt arra, hogy az új arculatát nemrégiben megalkotó Miskolc, és a Belvárosi Klaszter tovább gazdagítsa ismereteit, és fontolóra vegye az adaptálható, turistákat vonzó elképzeléseket, a további összefogás megvalósításának lehetőségeit. Az utazás a klaszter elnyert pályázati forrásából (ÉMOP-1.2.1-11-2011-0025) valósulhatott meg.