Az Innovatív Képzéstámogató Központ https://ikk.hu/ oldala a megújuló szakképzéshez kapcsolódóan nyújt alapvető információkat, segíti az új szakmajegyzékben történő eligazodást és a pályaválasztás során a legmegfelelőbb szakma kiválasztását.
A Szakképzés 4.0 stratégia célja, hogy a magyar fiatalok olyan készségek és kompetenciák birtokában kerüljenek ki az iskolarendszerből, amelyek segítségével megállják a helyüket a negyedik ipari forradalomban átalakuló munkakörökben is. A szakképzés és felnőttképzés megújítása elengedhetetlenné vált a gyors technológiai fejlődés és a munkaerőpiaci elvárások folyamatos változása miatt. A gazdasági növekedés csak akkor tartható fent hosszú távon, ha a fejlesztések hatékonyságnövekedést eredményeznek, és ehhez elegendő számú, megfelelő kompetenciákkal rendelkező szakember áll a munkaerőpiac rendelkezésére. Ehhez a gazdaság mindenkori igényeihez jobban alkalmazkodni képes szakképzésre és felnőttképzésre van szükség.
A korszerű szakmai kompetenciák elsajátításához fontos mérföldkő a 174 szakmához tartozó Képzési és Kimeneti Követelmények új szemléletű meghatározása, amelyek a szakmájukat kiválóan ismerő szakértők segítségével készültek el. Az anyagokat az ágazatért felelős minisztériumok és az Ágazati Készségtanácsok munkájában részt vevő gazdasági szereplők is véleményezték, így a követelmények szakmailag megalapozottak, korszerűek és a gazdaság igényeit tükrözik.
A Képzési és Kimeneti Követelmények tartalmát a szakképzés rendszerének átalakításához kapcsolódóan az Szkr. 12. §-a határozza meg. A Képzési és Kimeneti Követelmények a Tanulási Eredmény Alapú kimeneti követelményeket jól ismerő szakértők támogatása mellett készültek el.
A Képzési és Kimeneti Követelmények az alábbiak szerint épülnek fel:
– A szakma munkaterületének leírása;
– A szakma képesség deszkriptorainak megfogalmazása;
– Az ágazati alapoktatás munkaterületének leírása;
– Az ágazati alapoktatás tanulási eredményeinek megfogalmazása;
– Az ágazati alapoktatás vizsgakövetelményeinek megfogalmazása;
– Az ágazati alapoktatás, alapvizsga tárgyi feltételeinek definiálása;
– A szakma teljes tanulási eredményeinek kidolgozása;
– A szakmairányok teljes tanulási eredményeinek kidolgozása:
1. A szakmairányok közös követelményeinek meghatározása;
2. A szakmairányok speciális követelményeinek meghatározása;
– A szakma/szakmairány szakmai vizsga követelményeinek meghatározása;
– A szakmai vizsgához szükséges humán és tárgyi feltételek meghatározása;
– A részszakmák követelményeinek meghatározása.
Az Szkr. 13. § alapján a programtanterveket a Képzési és Kimeneti Követelmények alapján kell kidolgozni.
Az Szkt. 12. § szerint
„A szakképző intézményben a nevelő és oktató munka
a) a szakképzésben kötelezően alkalmazandó programtanterv és
b) a programtanterv alapján kidolgozott szakmai program szerint folyik.”
Az Szkr. 13. § (1) bekezdése alapján
„a programtantervet a képzési és kimeneti követelmények alapján – a Kormány adott ágazatért felelős tagjának egyetértésével – a szakképzésért felelős miniszter dolgozza ki […]”
A programtantervek tartalmát az Szkr. 13. § (2) bekezdése határozza meg.
A programtantervek az alábbiak szerint épülnek fel:
• A szakma alapadatai;
• A tanulási területekhez rendelt tantárgyak és témakörök óraszáma évfolyamonként;
• A tanulási területek részletes szakmai tartalmának leírása;
• A részszakmák ajánlott szakmai tartalma.
Az ágazati bontásban szereplő Képzési és Kimeneti Követelmények mellett folyamatosan bővülő közzététellel találhatók meg a programtantervek munkaanyagai megtalálhatók az https://szakkepzes.ikk.hu/kkk-ptt oldalán.
A Képzési és Kimeneti Követelmények tartalma, vizsgaleírása, valamint a programtantervek biztos alapot adnak mind a szakképző intézményeknek, mind a duális képzésben résztvevő gazdálkodó szervezeteknek saját szakmai programjuk, képzési programjuk kidolgozásához.